CMS بدون سر یا Headless CMS چیست؟
Headless CMS ها شامل یک پایگاه داده و تحویل محتوا با استفاده از یک API است. قسمت پشتی یا بکند (ایجاد و ذخیره سازی محتوا) و قسمت جلویی یا فرانت اند (لایه ارائه) در چنین سیستمی کاملاً جدا هستند و از طریق API در ارتباط هستند. به عبارت دیگر، بر خلاف معماری سنتی یکپارچه، این نوع CMS دارای «بدنه» جدا از «سر» (یا «سرهای متعدد») است که به همین دلیل این نام خود را به خود اختصاص داده است.
یک CMS بدون سر یک گزینه عالی برای سازمان هایی است که می خواهند یک سیستم دیجیتال چندمنظوره یا قابل توسعه ایجاد کنند. با استفاده از آنها، محتوا را می توان به راحتی در دستگاه های مختلف نمایش داد زیرا می توانید قسمت های جلویی را برای نقاط پایانی مختلف ایجاد کنید. رویکرد Headless CMS را می توان به عنوان یک راه حل انعطاف پذیر طبقه بندی کرد که زمان و تلاش صرف شده برای توسعه را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
مطابعه اخیر بازار CMS ها نشان می دهد به زودی تا سال 2027 ارزش بازار Headless CMS به طور باورنکردنی افزایش یابد و جایگزین سایت ساز ها و CMS های اختصاصی طراحی سایت شوند.
کدام شرکت ها می توانند از استفاده از Headless CMS سود ببرند؟
بسیاری از کسب و کارها از CMS بدون سر به عنوان راه حل اصلی استفاده می کنند که تجربیات دیجیتال را در همه دستگاه ها و پلتفرم ها ارائه می دهد. به عنوان مثال، در اینجا برخی از صنایعی که اغلب از قابلیت های CMS بدون سر استفاده می کنند، آورده شده است:
خرده فروشی ها؛
خدمات مالی ها؛
خطوط هوایی ها؛
شرکت های بازی و رسانه ای؛
شرکت های تولیدی؛
آژانس های مسافرتی؛
شرکت های لجستیک یا حمل و نقل،
و …
فرض کنید یک فروشگاه آنلاین باز کرده اید که قصد دارید در آینده آن را توسعه دهید. شما از قبل می دانید که قرار است گسترش پیدا کنید و پس از مدتی، جایگاه های جدیدی را اشغال کنید. این بدان معناست که شما باید با طیف گستردهتری از دستگاهها، جدا از دستگاههای شخصی اصلی که امروزه استفاده میشوند (مانند رایانههای رومیزی، تبلتها، تلفنهای هوشمند و غیره) سازگار شوید.
شاید حتی در آینده از قابلیت های اینترنت اشیا به طور گسترده استفاده کنید و از طریق ساعت های هوشمند، یخچال و غیره تجارت کنید. در این مورد، خود را به راه حل های بدون کد محدود نکنید و یک CMS بدون سر انتخاب کنید که به شما امکان می دهد پلتفرم خود را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید.
نمونه ای از یک فروشگاه آنلاین ساخته شده بر روی یک CMS بدون سر، وب سایت Artmall Global (با استفاده از Strapi) است.
نمونه ای از یک CMS بدون سر، سرویس Strapi است: یکی از CMS های منبع باز Headless پیشرو، 100% جاوا اسکریپت، کاملاً قابل تنظیم و توسعه گرا. Strapi اجازه ایجاد، مدیریت و توزیع یک تجربه غنی از محتوا را در هر محصول، کانال یا دستگاه دیجیتالی می دهد. این امکان رهایی از محدودیت های CMS سنتی را فراهم می کند. Strapi به راحتی قابل شخصی سازی است و شما به راحتی می توانید پروژه خود را با پشته فنی و ابزار مورد علاقه خود گسترش دهید.
از مهمترین مزایای این CMS می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاهش زمان توسعه پروژه؛
- مدیریت آسان محتوا؛
- گزینه های سفارشی سازی گسترده؛
- بهره وری بالا؛
- تجربه omnichannel راحت در همه کانال ها و دستگاه ها.
به زودی در مقالات بعدی با جزییات بیشتر این CMS استرپی و Headless CMS ها آشنا می شوید.
همراه اسکریتفن باشید.
به زودی آموزش های تصویری نیز به ما اضافه خواهد شد.