مقالاتبنیادی

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست ؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای موفقیت اکثر قریب به اتفاق وب سایت ها و اینترانت ها (شبکه های داخلی) حیاتی می باشد. با این وجود هنوز بسیاری از سازمان ها و شرکت ها با این تکنولوژی آشنایی کافی ندارند.
در حالیکه اکثر مقالات نوشته شده مربوط به استراتژی رفع مشکلات احتمالی CMS ها می باشد، بر آن شدیم که به سوال قدیمی تر در این مورد پاسخ دهیم که: سیستم مدیریت محتوا چیست؟
سیستم مدیریت محتوا (CMS) یک نرم افزار رایانه ای است که برای مدیریت ایجاد و اصلاح محتوای دیجیتال (مدیریت محتوا) استفاده می شود. یک CMS معمولاً برای مدیریت محتوای سازمانی (ECM) و مدیریت محتوای وب (WCM) استفاده می شود.
ECM معمولاً از چندین کاربر در یک محیط مشارکتی با یکپارچه‌سازی مدیریت اسناد، مدیریت دارایی دیجیتال و حفظ سوابق پشتیبانی می‌کند. WCM یک نویسنده مشترک برای وب‌سایت‌ها است و ممکن است شامل متن و جاسازی گرافیک، عکس، ویدیو، صدا، نقشه‌ها و کد برنامه باشد که محتوا را نمایش می‌دهد و با کاربر در تعامل است. ECM معمولاً شامل یک تابع WCM است. CMS یک قالب وب برای ایجاد وب سایت خود است.

مدیریت محتوا

ساختار

یک CMS معمولاً دارای دو جزء اصلی است: یک برنامه مدیریت محتوا (CMA)، به عنوان رابط کاربری جلویی که به کاربر اجازه می دهد، حتی با تخصص محدود، بدون دخالت مدیر وب سایت، محتوا را از یک وب سایت اضافه، اصلاح و حذف کند. ; و یک برنامه تحویل محتوا (CDA)، که محتوا را جمع آوری و وب سایت را به روز می کند.

نوع نصب

دو نوع نصب CMS وجود دارد: در محل و مبتنی بر ابر. نصب در محل به این معنی است که نرم افزار CMS را می توان روی سرور نصب کرد. این رویکرد معمولاً توسط مشاغلی اتخاذ می شود که خواهان انعطاف پذیری در راه اندازی خود هستند. CMS های قابل توجهی که می توانند در محل نصب شوند عبارتند از Wordpress.org، Drupal، Joomla، ModX و غیره.
CMS مبتنی بر ابر در محیط فروشنده میزبانی می شود. با این رویکرد نمی توان نرم افزار CMS را برای مشتری تغییر داد. نمونه هایی از CMS های قابل توجه مبتنی بر ابر عبارتند از SquareSpace، Wordpress.com و WIX.

ویژگی های مشترک

ویژگی های اصلی سیستم مدیریت محتوا CMS عبارتند از: نمایه سازی، جستجو و بازیابی، مدیریت قالب، کنترل بازبینی و مدیریت.
ویژگی ها ممکن است بسته به برنامه سیستم متفاوت باشد، اما معمولاً شامل موارد زیر است:

  • ویژگی‌های نمایه‌سازی، جستجو و بازیابی بصری، همه داده‌ها را برای دسترسی آسان از طریق توابع جستجو فهرست‌بندی می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد با ویژگی‌هایی مانند تاریخ انتشار، کلمات کلیدی یا نویسنده جستجو کنند.
  • مدیریت فرمت تبدیل اسناد کاغذی اسکن شده و اسناد الکترونیکی قدیمی را به اسناد HTML یا PDF تسهیل می کند.
  • ویژگی‌های ویرایش اجازه می‌دهد تا محتوا پس از انتشار اولیه به‌روزرسانی و ویرایش شود. کنترل بازبینی همچنین هرگونه تغییر ایجاد شده در فایل ها توسط افراد را ردیابی می کند.
  • قابلیت انتشار به افراد این امکان را می دهد که از یک الگو یا مجموعه ای از الگوهای تایید شده توسط سازمان و همچنین راهنما و ابزارهای دیگر برای ایجاد یا تغییر محتوا استفاده کنند.

ویژگی‌های اضافی محبوب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • URL های سئو دوستانه
  • کمک یکپارچه و آنلاین، از جمله تابلوهای بحث
  • سیستم های مجوز مبتنی بر گروه
  • پشتیبانی کامل از قالب و قالب های قابل تنظیم
  • مراحل نصب و نسخه سازی آسان مبتنی بر راهنما
  • پنل مدیریت با پشتیبانی از چند زبان
  • سلسله مراتب محتوا با عمق و اندازه نامحدود
  • حداقل نیازهای سرور
  • مدیریت فایل یکپارچه
  • گزارش لاگ های یکپارچه
  • پشتیبانی از صفحه AMP برای Google
  • پشتیبانی از schema markup
  • بر اساس دستورالعمل های کیفیت گوگل برای معماری وب سایت طراحی شده است

انواع دیگر سیستم های مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت دارایی دیجیتال نوع دیگری از CMS هستند. آنها محتوا را با نویسنده یا مالکیت مشخصی مانند اسناد، فیلم ها، تصاویر، شماره تلفن و داده های علمی مدیریت می کنند. شرکت ها همچنین از CMS ها برای ذخیره، کنترل، اصلاح و انتشار اسناد استفاده می کنند.

همچنین سیستم‌های مدیریت محتوای مؤلفه‌ای (CCMS) وجود دارد که CMS‌هایی هستند که محتوا را در سطح ماژولار مدیریت می‌کنند نه به‌عنوان صفحه یا مقاله. CCMS ها اغلب در ارتباطات فنی استفاده می شوند که در آن بسیاری از نشریات از یک محتوا دوباره استفاده می کنند.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا